Autoverkeer

De auto is nog altijd het meest gebruikte vervoersmiddel, terwijl dat in de compacte IJmond vaak niet noodzakelijk is. In Heemskerk en in de regio zijn veel voorzieningen binnen een bescheiden afstand te vinden. Maar de realiteit leert ons dat nog steeds veel mensen de auto pakken. De luchtkwaliteit in de IJmond is een belangrijke factor voor de gezondheid van onze inwoners en daarom is een goede doorstroming van het autoverkeer essentieel. Er is immers niets zo belastend voor het milieu als een auto in de file.

D66 ziet daarom het nut en noodzaak van de aanleg van de verbinding A8/A9. Meer asfalt is niet altijd de oplossing, maar de aanleg van deze verbinding is langverwacht en helaas noodzakelijk te noemen. De aanleg van deze verbinding mag echter nooit en te nimmer ten koste gaan van het leefgenot en bovenal de gezondheid van onze inwoners. D66 zal daarom alleen akkoord gaan met de Heemskerkvariant en dit blijven bepleiten bij de provincie!

D66 zal ook blijven inzetten op de afwaardering van de A22 naar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Dit komt ten goede aan de afwikkeling en de doorstroming van het lokale verkeer, terwijl de uitstoot tot wel 30% afneemt.

De opkomst van de groene elektrische auto is een noodzakelijke stap om mobiliteit in de toekomst een duurzame en milieuvriendelijke optie te laten zijn. De heilige koe moet een groene koe worden. D66 zal daarom volop inzetten in de aanleg van meer elektrische laadpalen, zowel in de wijken als op industrieterreinen en het centrum. Het gemeentelijke wagenpark wordt wat D66 betreft op korte termijn volledig elektrisch. In IJmondiaal verband kan gedacht worden aan de aanleg van snellaadpunten, gratis parkeerplaatsen bij laadpunten en het samenbrengen van geïnteresseerde bedrijven en aanbieders. D66 geeft voorrang aan de elektrische bestuurder.