woensdag 31 oktober 2018

D66 blij met winnende plan voor pand Kerklaan 1

Kerklaan 1

Stadsherstel Amsterdam is de winnende partij in het verkooptraject van het pand aan de Kerklaan 1 en zal op deze locatie onder meer een aan zorg gerelateerde lunchroom en appartementen voor jongvolwassenen met een beperking realiseren. D66 diende in 2017 een initiatiefvoorstel in om het pand niet aan de hoogste bieder, maar aan degene met het beste plan te verkopen.

Met deze gunning is het gelukt om het maatschappelijke karakter van het pand te behouden. Stadsherstel Amsterdam ontwikkelt in samenwerking met Stichting Woongroep Sint Joseph en Stichting Goed voor Elkaar op de begane grond een lunchroom en winkel die onder begeleiding zal worden gerund door jongvolwassenen met een beperking. Ook komen er ruimtes die ingezet kunnen worden voor dagbesteding in samenwerking met ouderen. Op de bovenverdiepingen komen zestien tweekamer appartementen voor de huisvesting van jongvolwassenen met een beperking.

Beste combinatie van plan en bod
In 2017 deed D66-raadslid en fractievoorzitter Mark Wouters het voorstel om het pand aan de Kerklaan 1 (en later ook het pand aan de A. Verherenstraat) te verkopen volgens het ‘Best Value Procurement’ principe. Dit betekent dat de gunning niet wordt verleend aan de hoogste bieder, maar aan de indiener met de beste combinatie van plan en bod. Een gunningscommissie bestaande uit vijf personen heeft vier ingediende plannen beoordeeld op vijf eerder vastgestelde kwaliteitscriteria, waarbij het plan van Stadsherstel Amsterdam als beste is beoordeeld.

Hoge verwachtingen
Wouters is blij dat het pand door inzet van de voor Heemskerk nieuwe verkoopmethodiek nu een nieuwe bestemming krijgt, met behoud van het maatschappelijke karakter van het pand. ”Toen in 2017 dit idee ontstond om de maatschappelijke waarde van de oude Muziekschool te behouden, hadden we hoge verwachtingen van het proces en de uiteindelijke uitkomst. Dat deze verwachtingen overtroffen zijn met dit fantastische plan is geweldig. Een sterke partij die in dit pand diverse lokale initiatieven faciliteert. Elke Heemskerker kan tevreden zijn met deze uitkomst!”